Een kleine vertraging op de berichten van afgelopen dagen vanwege een sputterende internetverbinding.
We gingen dieper het land in om te ervaren wat het Boeddhisme is. We leren dat het onstond in de 6e eeuw v.c. en dat Ashoka het introduceerde in India vanaf 261 v.c. Rond de 11e eeuw n.c. heeft het Hindoeïsme het Boeddhisme terug van de troon gestoten. Ondertussen zijn er nog slechts 1,5% Boeddhisten in India. Wat kunnen we er nog uit leren? Boeddha, ook wel Sidhartha genaamd, werd vooral geprikkeld door het lijden rond hem heen. Waarom heeft het leven zin als we zoveel lijden en daarna toch de dood volgt? Hij beslist om zijn vrouw, kind en paleis achter te laten. Na een zoektocht van meditatie en uithongering bij de monikken vond hij uiteindelijk verlichting onder een boom. Hij ontdekte dat je enkel verlicht kan worden als je los komt van al je verlangens en aanvaardt wat er nu is. Je kan jezelf volgens deze filosofie verlossen van je verlangens door nobel te zijn en goed te leven.
We wandelen door een museum waar we Boeddhistische beelden zien van de 8e - 11e eeuw n.c. Er zijn verschillende interpretaties geweest van Boeddha door verschillende volgelingen. Dit uit zich in het divers aanbod van beelden dat we hier terug vinden. Daarna bezoeken we ook nog de sites van Ratnagiri en Udaygiri waar we eerst een lekkere picknick krijgen op een leuk grasveldje. We bedenken ons wat de sfeer en het leven in die tijd moet geweest zijn. Mediterende monniken, vroeg opstaan, baden en leven van voedsel van de locale bevolking, ...
De volgende dag blijven we in Bhubaneswar en gaan we verder op verkenning in de stad. We bezoeken de Khandagiri en Udaygiri caves. Twee heuvels toegewijd aan de Jaines. Boven op de heuven van Udaygiri is een tempel gebouwd om hun te eren. Op Khandagiri zijn prachtige caves herontdekt die de Jaines gebruikten van 200v.c. tot de 13e eeuw n.c. Typisch voor hen is om zeer strikt te leven en o.a. geen wezens te schaden. Ze eten niets wat van dieren afkomstig is en doden zelfs geen vlieg. Het geloof van de Jaines werd door Mahavira geïntroduceerd in India.
Daarna gaan we naar de Odisha state tribal museum waar we kennis maken met de stammen van India. Dit is de orginele bevolking van India los van religie en het kastensysteem. Velen van hen aanbidden ook goden. India is een ingewikkeld land met vooral Hindoes (85%) maar ook moslims, christenen, boeddhisten, jaines, ... En los daarvan ook stammen die allen andere filosofieën hebben.
Tijdens het middagmaal nemen we afscheid van het ruchika team en krijgen we een afscheidscadeau. Een spinnenwiel waarmee Ghandi kledij vanuit de laagste kaste voor zichzelf maakte.
Bij valavond bezoeken we de markt die een heerlijk arsenaal aan exotische groenten en fruit aanbiedt. Ook bezoeken we de tempel van Lingaraj die ondertussen prachtig belicht is. Het is een hindoeïstische site uit de 11e eeuw die nog perfect bewaard is ondanks alle cyclonen en nog in gebruik is. We mogen daarom niet binnen, maar aanschouwen het wonder vanop afstand.
We sluiten onze laatste avond in Bhubaneswar af met een kunst - en boekenmarkt.