Ruchika is een Indische NGO die via projecten en schooltjes in de sloppenwijken van de Indische stad Bhubaneshwar ongeveer 8000 slumkinderen bereikt.
In de filosofie van Ruchika staat het kind centraal en werken we samen met de mensen in de slums in Community Based Development enCommunity Based Rehabilitation: de mensen én de kinderen zijn voortdurend betrokken bij bedenken, opstarten, evalueren én bijsturen van initiatieven die de leefomstandigheden in de slums kunnen verbeteren. Dit uit zich onder andere in de projecten rond Inclusive Education en bvb. de speeltuin. Community Based Development en Rehabilitation wordt dus gerealiseerd dankzij de gezamenlijke inspanningen van mensen met een handicap zelf én hun families én de slumgemeenschap én de dienstverlener, ondermeer op het gebied van gezondheid, onderwijs, beroepsopleiding en sociale ondersteuning in het algemeen.
Ontstaan vanuit de “Ruchika High School” in 1985, is “The Ruchika Social Service Organisation” in Bhubaneswar uitgegroeid tot een omvangrijke sociale organisatie.
De eerste activiteiten van The Ruchika Social Service Organisation werden georganiseerd in de omgeving van spoorwegstations, omdat dit een plaats is, naast tempels en busstations, waar de meeste kinderen zich spontaan verzamelen.
In 1985 werd er gestart met 11 kinderen. Vandaag is de organisatie in contact met meer dan 5000 kinderen, die onderwijs en opvoeding krijgen. Daarnaast besteedt de stichting ook aandacht aan diverse samenlevings- en ontwikkelingsproblemen, waardoor ze een ruime groep van 50.000 buurtbewoners kan bereiken.
Ruchika Social Service Organisation (RSSO) streeft naar een samenleving die vrij is van verlaten en verstoten kinderen, van kinderarbeid, kinderuitbuiting en kindermisbruik.
Ze stelt een maatschappij voorop waarin elk kind de nodige overlevingskansen krijgt, de nodige bescherming geniet en zich kan ontwikkelen in een aangename en vriendelijke sfeer. Een samenleving waarin elk kind kan genieten van naar school te gaan in een vrije en creatieve atmosfeer, waar ieder kind aangepast les krijgt en leert hoe waardig en betekenisvol leven kan zijn.
De 7 streefdoelen van Ruchika
• Een maximum aantal kinderen kwaliteitsvol en creatief onderwijs aanbieden, door het lesgeven te verplaatsen naar hun ontmoetingsplaatsen, de treinstations.
• Kinderarbeid progressief verdringen door opleiding in Non-Formal-Education
• Beroepsopleiding in een productiecentrum voorzien voor kinderen boven de 14 jaar
• Straatkinderen voorzien van basiszorg: onderdak, medische zorg, opvoeding,opleiding, begeleiding, rehabilitatie, …
• Ondersteuning en hulp bij natuurrampen.
• Strijden tegen kinderarbeid en tegen sociale misstanden die kinderen benadelen.
• IJveren om bekendheid te geven aan het bestaan van kinderrechten.